Ll Introducció.
L'objecte d'aquest article és realitzar una anàlisi narrativa d'una secció formada per cinc conflictes amb l'autoritat religiosa d'Israel, trama que, de bon començament, ens anuncia el destí tràgic de Jesús.
1. 1. Les interrelacions entre els elements narratius.
El text està format per cinc seccions de polèmiques.
En aquest text, hi ha unes seccions repetides
amb referències a l’AT.
Les polèmiques són al voltant de cinc conductes
contràries a la Llei llegida segons la rigurosa tradició oral: blasfemar,
menjar amb pecadors, ometre els dejunis, espigolar en dissabte i guarir en
dissabte.
Les
acusacions de les autoritats religioses són respostes amb revelacions
cristològiques.
El text forma un quiasme o cercle concèntric: A, B, C, B', A'[1].
En primer lloc, la secció és emmarcada per un principi i un final.
Jesús entra en la cituat i acudeix a ell molta gent (2,1.2) i està fora de la
ciutat i acudeix molta gent (3,7.8).
El primer paral·lelisme és A (Mc
2,1-12) -A’ (Mc 3,1-6). Ambdues seccions mostren
una oposició en el “cor”, i, en elles, es realitza un miracle.
El segon paral·lelisme seria B (Mc 2,13-17) -B’ (Mc 2,23-28). En ambdues, les seccions centrals se centren en el
menjar; i, a més, la justificació de trencar el dissabte es basa en la
necessitat: mentre que els malalts necessiten metge, a la primera; David menjà
el pa quan va necessitar, a la segona.
En C (Mc
2,18-22), el nucli se centra en el tema del dejú. En aquesta polémica, a
justificació de l’omissió d’aquesta praxi conté un dit de revelació i una
al·lusió a la creu (20) i una doble dita sapiencial (21-22).
Pel que fa al contingut, el v. 20 i la seva al·lusió a la
crucifixió és el centre de tot el quiasme. En el quiasmes, la idea central sol
ser antitètica. La mort de Jesús té els miracles de guariment als extrems. La
resta consisteix en l’esquema menjar-dejunar-menjar.
El quiasme influeix en l’estructura interna de les històries. En
primer lloc, A i B, ja sigui parcialment, transcorren en una casa i A’ i B’ en el
temple de Déu i en una sinagoga. En segon lloc, a A-A’, els personatges són
Jesús, els oponents i el malalt. En canvi, en B, C i B’, són Jesús, els
oponents i els deixebles.
Els oponents es van acumulant progressivament. Primer són escribes,
després, fariseus i, finalment, fariseus i herodians
Hi ha una progressió també en les reaccions dels auditoris. Les
respostes van des de la lloança a Deú, passant per la crítica interna, el
qûestionament directe i l’espionatge, fins arribar a la confabulació per a
matar Jesús.
1.2.
Com
afecten aquestes interrelacions a la teologia del relat?
1.2.1.
La teologia de la creu
de Marc.
Els plans de fer morir Jesús (3,6) són el final de tota la secció
de controvèrsies. D’aquesta manera, Joanna Dewey va entendre que el text està
posant la vida de Jesús sota el signe de la seva mort[2].
Marc
utilitza contrastos: menjar-alegria contra dejú-dol; guarició contra creu. Amb
aquests contrastos, vol presentar una paradoxa: la creu és un escàndol, però
allí és on se rebela el fill de Déu.
1.2.2.
L’autoritat del Fill de
l’home.
Malgrat que aquest títol és prematur en aquest inici, el títol de fill de l’Home consisteix
en l’autocomprensió del Jesús terreny en tensió entre la mort i la ressurrecció
i el retorn per a jutjar a totes les persones[3].
Es mostra amb poder diví de perdonar els pecats i una autoritat
superior a la de David.
1.2.3.
Miracles/guaricions.
Dos
miracles subratllen l’autoritat de Jesús. En el primer, mostra el poder diví
que obra Jesús per a confirmar el perdó dels pecats. El segon es de tipus
guarició. Mostren a Jesús com a Messies. Així mateix, són una mostra de
superioritat sobre els poders i potències còsmiques que s’oposen a la missió
salvífica[4].
1.2.4. Un
camí de seguiment.
Els enemics s’uneixen progressivament contra Jesús. El missatge
teològic és que en el camí del seguiment pot haver-hi acusacions i, fins i tot,
persecucions[5].
Conclusió
El cercle concèntric centra l'oient sobre la creu en una trama d'oposició progressiva. Jesús és presentat com a Fill de l'Home amb autoritat divina per perdonar els pecats. El camí dels seguidors també pot suposar persecució.
Bibliografia
Bíblia catalana interconfessional, Barcelona: Associació Bíblica de Catalunya,
Claret, Societat bíblica, 2014.
Coenen, L., Beyreuther, E.; Bietenhard, H. (eds.), Diccionario
teológico del Nuevo Testamento, IV., Salamanca:
Sígueme 1984.
Dewey, J., The literary structure op the controversy stories in Mark 2:1-3:6, Journal of Biblical Literature 92 (3) (1973) 394-401.
Lentzen-Deis, F., Comentario al
evangelio de Marcos. Modelo de nueva evangelización, Estella: Verbo Divino
1998.
[1] Dewey, The literary structure op the controversy
stories in Mark 2:1-3:6.
[2] Dewey, The literary … 400.
[3] La segona aparició de l’expressió “Fill de l’Home” es difereix fins a 8.31.
Heint-Wolfgang Kuhn en l’obra Ältere Sammlungen in Markusevangelium
(1971) aportà la hipòtesi que les quatre primeres polèmiques recullen
tradicions premarqueanes que comportaven el títol cristològic. La cinquena
seria redaccional.
[4] Coenen, Beyreuther; Bietenhard, Diccionario
teológico del Nuevo Testamento, IV 138.
[5] Lentzen-Deis, Comentario … 99.
No hay comentarios:
Publicar un comentario