lunes, 13 de enero de 2025

La confessió de Pere a Cesarea de Filips (Mc 8,27-30)

 

Introducció

Presentem una anàlisi narrativa de Mc 8,27-30, un episodi frontissa en aquest evangeli.

1.     Mc 8,27-30: Altres episodis sobre la identitat de Jesús i resolucions a les quals porta el relat.

1.1.         Altres episodis sobre la identitat de Jesús abans i després de Mc 8,27-30.

Els episodis sobre la identitat de Jesús són abundants i molt variats en aquest evangeli. Així, podem trobar el títol obert (1,1), el baptisme de Jesús (1,9-11), alguns exorcismes (1,24-25; 3,11-12) i la transfiguració (9,2-13).

Hi destaquen també els fragments que tracten sobre l'autoritat de Jesús i l'origen d'aquesta amb ocasió de les trames de conflicte.

Així, a l'inici de l'evangeli, preval la sorpresa i l'admiració de la multitud i dels deixebles per aquesta autoritat (1:16-20.22.27.28.32-33.37.45; 2,2). A més, hi destaca la manca de comprensió per part d'aquests (4,41; 6,52; 7,18; 8,14-21).

En aquest fragment, Pere reconeix Jesús com "l'Ungit" (8,29) i sembla avançar en aquest coneixement, però les reaccions dels deixebles als anuncis de la passió tornen a mostrar incomprensió, així com ambicions personals (8,32-33; 9,32-37; 10,35-45).

En arribar a Jerusalem, Jesús entra en conflicte amb les autoritats del temple i se li atribueix l'autoritat de fill de David (10,47-48; 11,10). En contrast amb l'autoritat humana del temple, Jesús es presenta com un nou santuari "no fet per mans d'home" (14,58).

Des del seu prendiment, els interrogatoris revelen que no és només un profeta que fa miracles sinó quelcom més profund (14,61-62). Després, la ironia del rètol de la creu mostra que és rei (15,26) i la confessió del centurió l'identifica com a Fill de Déu (15,39).

Finalment, la resurrecció permet entendre qui és des de la perspectiva d'una nova etapa (8,31; 9,31; 10,34; 16,6-7)[1].

Narrativament, molts d'aquests recursos, així com el secret messiànic (1,34; 3,12; 8,30; 9,9), desafien al lector i el provoquen a l'adhesió a Jesús i als seus valors.

1.2.         Resolucions a les quals porta el relat.

Davant la pregunta de Jesús, els deixebles expressen opinions populars semblants a les de 6,14-15, les quals recullen tradicions prepasquals: Jesús és un profeta, o Joan Baptista ressuscitat o Elies[2], percepcions que resulten desencertades, si ens fixem en la segona pregunta de Jesús.

En contrast, segons aquest evangeli, Pere mostra una comprensió més profunda i encertada. Bàsicament, li respon a Jesús que és l'Ungit, un títol messiànic, objecte de molta expectació, però sense significacions homogènies i definides en aquest estadi del judaisme[3]. La peculiaritat del text és l'article definit (Χριστός) que suggereix que és un terme cristià postpasqual amb connotacions més definides[4].

A més, la prohibició de dir res a ningú també apunta a la revelació plena a la creu, de forma que l'epifania, que ara és privada en el cercle dels deixebles, s'anirà fent progressivament més pública[5].

En el següent episodi, Jesús intenta evitar malentesos sobre el messianisme com un salvador gloriós i triomfant[6]. Així, explicarà que la seva missió significa sofriment, mort i resurrecció[7]. Per tant, el seu messianisme es manifesta lligat a la passió i la creu.

Finalment, el centurió, un gentil, identifica el Messies crucificat com a Fill de Déu (15,39). Aquesta confessió forma una inclusió amb tot l'evangeli (1.1.11) que dona a tota l'obra de Marc una significació cristològica: Jesús és l'Ungit, Fill de Déu, que mor a la creu i ressuscita per salvar totes les nacions.

2.     Raó per ser un text nuclear en l'obra de Marc.

Fins a aquest moment, els deixebles no han comprés la missió de Jesús i han rebut retrets per aquest motiu. Amb la confessió, ells coneixen que Jesús és l'Ungit, però, d'ara endavant, la seva incomprensió es trasllada a la mena de Messies que és (9, 32; 10,32)[8].

Marc ha considerat essencial tant aquest episodi com el seu emplaçament. De fet, ha estat preparat per avançat per la guarició del cec, metàfora d'il·luminació espiritual (8,22-25).

Jesús comença a mostrar la necessitat de patir sofriment i mort per a fer present el Regne de Déu, però no una mort estèril, sinó una que condueix a la resurrecció.

Després de la confessió, Jesús prohibeix divulgar la notícia per evitar la idea errònia d'un Messies polític[9], així com per diferir la revelació plena al moment de la creu.

La perícope següent, en què Jesús anuncia la passió, mort i resurrecció és crucial. Hi destaca la figura del 'Fill de l’Home' (Dn 7,13), que inclou la tasca celestial amb la de Jesús com a Messies i Fill de Déu del final dels temps (2,10.28)[10].

En el gènere literari evangeli seria important fer-se la pregunta, ¿quin significat salvífic té la confessió de Cesarea?

El teòleg alemany Joachim Jeremias reflexionava que, a partir d'ella, dinar amb Jesús significava anticipar el banquet escatològic, alegrant-se del fet que havia arribat el temps de la redempció i del perdó[11].

Tanmateix, del text, es pot veure aquesta atribució del títol messiànic, però limitada a evitar el malentès d'un messianisme polític a través de l'anunci de la passió.

És a dir, per a la comunitat, a partir d'aquí, ja no es tracta de seguir un profeta miracler, sinó de ponderar el preu a pagar per ser deixeble[12], el qual té, com a contrapartida, una visió privilegiada dels ensenyaments i, al cap i a la fi, la resurrecció.

3.     El final de la primera part o el principi de la segona part?

L'episodi actua com un clímax que resol la tensió generada pels interrogants sobre qui és Jesús (4,41, 8,29), tancant-los sobre l'Ungit del títol (1,1), així com l'inici d'una transició geogràfica, en la qual termina la missió a Galilea i comença a enfilar-se la de Jerusalem[13].

Com a relat de seguiment, es passa dels miracles amb ensenyaments, que predominaven a la primera part, a definir el discipulat a la llum de la creu[14].

En aquest sentit, els deixebles apareixen a l'inici i al final[15], actuant com a connectors. El canvi de nom de "Cefes" a "Père indica un canvi de paper narratiu, actuant ara com a portaveu d'aquests[16].

Tanmateix, la resposta a la pregunta sobre la identitat de Jesús resulta insuficient, demanant ser completada amb l'anunci de la passió i les seves implicacions (8,31-38).

El "camí" cap a Jerusalem (8,27; 9,33s; 10,17.32.33.46.52; 11,8), significa el seu destí a la passió i creu amb referències al servent sofrent de l'AT (Sv 2,12-20; 5,1-7; Sl 118,22), la qual cosa també suggereix el camí messiànic (1,2 ss.; 9,12 ss.) i el camí de sofriment que han de seguir els deixebles, el qual és necessari perquè es compleixin les Escriptures[17].

D'aquesta manera, ens trobem amb els tres anuncis de la passió, la mort, la confessió del centurió i la resurrecció, a què apunta l'episodi.

Conclusió

La confessió de Pere a Cesarea és un moment clau de revelació messiànica i un punt d'inflexió que connecta narrativa, geogràfica i cristològicament la primera part amb el final de l'evangeli.

Bibliografia

Bíblia Catalana Interconfessional, Barcelona: Associació Bíblica de Catalunya, Claret, Societat bíblica, 2014.

Coenen, L., Beyreuther, E.; Bietenhard, H. (eds.), Diccionario teológico del Nuevo Testamento, II., Salamanca: Sígueme 1993.

Daily dose of Greek [en línia] https://dailydoseofgreek.com/.

France, R. T., The gospel of Mark. A commentary on the greek text, Michigan: Eerdmans Publishing Co. 2002.

Gnilka, J., El evangelio según san Marcos II (Biblioteca de estudios bíblicos 56) Salamanca: Sígueme 1999.

Jeremias, J., Abba. El mensaje central del Nuevo Testamento, Sígueme: Salamanca 1983.

Lentzen-Deis, F., Comentario al evangelio de Marcos. Modelo de nueva evangelización, Estella: Verbo Divino 1998.

 



[1] France, The gospel of Mark 25-26.D

[2] Jesús com a Joan Baptista ressuscitat està en la línia de la temença d'Herodes (6,14-16). Elies com a precursor del Messies, segons Ml 4,5-6, serà identificat per Jesús amb Joan Baptista (9,12-23).

[3] Els manuscrits del Mar Mort mostren la gran diversitat de l'expectació messiànica. Coenen, Beyreuther, Bietenhard, Diccionario 83.

[4] El Crist postpasqual constitueix l'acomodació a Jesús de Natzaret del rei salvador d'Israel promès pels profetes, que serà reconegut per Déu en ressuscitar-lo. Coenen, et al., Diccionario 383-388. GNILKA, El evangelio … 25.

[5] Schweitzer va entendre el silenci messiànic com "la fonamental foscor de Déu", que només pot ser entesa en el seguiment i que espera la seva revelació en la creu.

[6] Aquestes són, irònicament, les que s'utilitzen en les acusacions i condemna. Cfr. Mc 15,2.18.

[7] Lentzen-Deis, Comentario al evangelio de Marcos. 265-266.

[8] Gnilka, El evangelio … 32.

[9] Wrede va entendre el silenci messiànic com una construcció dogmàtica per justificar post-mortem el messianime de Jesús (Das messianische, 1901); però aquí l'entenem com Cullmann, Taylor i Schmid, és a dir, per evitar malentesos polítics i culturals. Cfr. Gnilka, El evangelio … 195.

[10] Lentzen-Deis, Comentario … 264.

[11] Jeremias, J., Abba 263.

[12] Gnilka, El evangelio … 14.

[13] Entren en Judea poc després (10,1).

[14] Gnilka, El evangelio … 14.

[15] Gnilka, El evangelio … 24.

[16] Gnilka, El evangelio … 29-30

[17] Gnilka, El evangelio … 26.

No hay comentarios:

Publicar un comentario