lunes, 13 de enero de 2025

Jesús cura un paral.lític (Mc 2,1,12)

Introducció

Presentarem una anàlisi narrativa del relat de Mc 2,1-12, tot responent a les següents qüestions.

1.    La definició de la trama i la manera en què es desenvolupa.

A la perícope es poden distingir cinc moments clau:

1. La situació inicial: 1-2. Jesús entra a Cafarnaüm, s’escampa la veu, s’aplega molta gent i Jesús predica la paraula.

2. El nus: 3-4 i 7-9. Quatre homes porten un paralític, troben l’obstacle de la multitud, fan un forat al sostre i baixen la llitera. Tot seguit, Jesús i els mestres de la Llei discuteixen i Jesús es revela com a Fill de l’Home amb poder per perdonar els pecats.

3. L’acció transformadora: 5.11. Jesús perdona els pecats del paralític i l’ordena aixecar-se.

4. El desenllaç: 12a. El paralític s’aixeca i surt.

5. La situació final: 12b. La multitud es mostra astorada i dona glòria a Déu.

Aquests elements tenen conexions explícites de diferents tipus:

1.     Unes connexions temporals:

“Al cap d’uns quants dies” marca el pas de la guarició del leprós al paralític.

Dues vegades “llavors”. La primera connecta la predicació de la paraula a l’aparició d’uns homes portant el paralític; mentre que, la segona mostra el punt àlgid del relat en les paraules de guarició.

“A l’instant” subratlla la rapidesa de Jesús per a llegir als pensaments dels mestres de la llei i per a respondre.

2.     Una connexió temporal mínima:

“I” vincula la guarició del malalt amb la reacció de l’auditori.

3.     Una connexió causal explícita:

“Veient que” vincula l’obstacle constituït per la multitud, amb l’acció per a superar-lo: trencar el sostre i baixar la llitera amb la persona transportada.

Així mateix, existeixen connexions causals implícites. La fe dels portadors i del malalt estan a l’origen del miracle de la guarició. Així mateix, l’acusació de blasfèmia dels mestres de la llei està a la base de l’autoproclamació de Fill de l’Home amb poder de perdonar els pecats.

Finalment, aquest text combina una trama de revelació, per la qual Jesús es manifesta com a Fill de l’home amb poder per a perdonar els pecats amb una de resolució, en què guareix el paralític.

Altrament, existeix una tensió entre el compliment i el no compliment de les expectatives[1]. Quan els portadors duen el malalt a Jesús (4) es genera l’esperança de la guarició. Quan tot semblava que es produiria aquesta, es posposa per l’inici del diàleg amb els mestres de llei (6). Finalment, l’expectativa es compleix amb les paraules de guarició i el resultat d’aquesta (12).

Així mateix, la perícope incorpora un conflicte amb les autoritats religioses. A Galilea, es produeixen cinc enfrontaments amb una gravetat creixent (Mc 2,1-3,6). Aquestes polèmiques aborden el tema de determinar qui és que té autoritat per parlar i actuar en nom de Déu[2].

Les autoritats religioses són les encarregades de defendre la santedat de Déu. Tanmateix, s’adonen que Jesús s’ha atribuït un poder exclusiu diví (cfr. Dt 29,20)[3]. Des del seu punt de vista, amb l’actitud de Jesús, està en joc el monoteisme estricte de la religió hebrea.

L’acusació de les autoritats és greu. La blasfèmia significava la pena de mort. Això frustraria l’acompliment ple de la missió salvadora de Jesús, la plenitud de la qual, Marc la difereix a la creu[4].

Jesús respon a l’acusació múrriament. Així, pregunta a les autoritats sobre si és més fàcil, perdonar o curar. Com que tant perdonar com curar signifiquen actuar un poder diví, Jesús, en curant, afirma la seva autoritat divina, al mateix temps que eludeix repetir les paraules de perdó que eren percebudes com a blasfèmies i castigades amb la mort[5].

El conflicte d’aquest fragment està emmarcat en un conflicte més ample entre Jesús i les autoritats religioses. En aquests estadis inicials, la trama gira al voltant al risc de no poder-se instaurar el Regne de Déu en Israel i, al capdavall, en tot el món. Aquesta trama arriva fins a la condemna a mort de Jesús i al gir de la seva resurrecció i de l’expectativa del seu retorn[6].

2.    Les característiques amb què es presenta cada personatge.

Podem distingir els següents personatges.

2.1.         El protagonista: Jesús.

És un personatge rodó. En aquesta perícope, sosté un conflicte amb les autoritats i guareix un paralític. En contrast amb les autoritats, Jesús no té poder religiós, però està identificat amb Déu. De fet, està tan identificat amb Ell que, fins i tot, això li val l’acusació de blasfèmia.

Jesús té poder per a penetrar en els pensaments dels oponents, però no assoleix a moure’ls en el cor. Així, no pot assolir que callin o que l’acceptin amb fe[7]. Pel que fa al seu desenvolupament, Jesús tant actua, és a dir, guareix el paralític; com parla, això és, s’autorevela com el Fill de l’Home amb poder per a perdonar pecats[8].

Quina és la funció retòrica del personatge? Qui llegeix o escolta l’evangeli de Marc ja sap des del verset 1,1 que Jesús és “el Messies, Fill de Déu“. Hom espera esdeveniments importants, com guariments i exorcismes, car “s’ha complert el temps  i el Regne de Déu és a prop” (1,15). Prenent Jesús com a protagonista, el lector el segueix com un seguidor més, veient els seus actes, com la guarició, i escoltant les seves dites, com la d’autorevelació[9].

2.2.         L’antagonista: les autoritats religioses.

Aquestes constitueixen un sol personatge col·lectiu. El conforma només els mestres de la llei, tot i que, en els quatre següents enfrontaments, s’aniran afegint d’altres grups en aquest conflicte (fariseus i herodians).

Aquest personatge és pla i predicible. No presenta matisos. Està sempre en oposició als valors del Regne. En aquest fragment, li manca fe, en tant que obertura envers la immediatesa de la salvació. En l’evangeli de Marc, la seva manca de fe està motivada per la por[10]. La seva actitud és tant oposada als valors del Regne que, narrativament, aquest grup funciona com antagonista de Jesús[11].

La seva funció retòrica és contribuir al fet que qui segueix l’evangeli rebutgi la mentalitat dels mestres de la llei, que és contrari als valors del Regne de Déu de la fe, la misericòrdia o la lloança[12].

2.3.         Els personatges secundaris

2.3.1.    El paralític.

A l’evangeli de Marc, els personatges secundaris són els privats de poders o, en boca de Jesús, “aquests petits que creuen en mi” (9,42)[13]. És un personatge rodó, de forma que la seva situació canvia, de la immobilitat a la mobilitat, quan l’apropen a Jesús. En aquest evangeli, aquests personatges representen la fe, com a condició perquè actuï el poder del Regne de Déu. En el fragment, aquesta fe es mostra en ser transportat fins a Jesús per altres personatges.

2.3.2.    Els quatre portadors del paralític.

Aquests actuen en dependència de l’anterior. Són personatges plans car representen un sol tret. Aquest tret és la fe. En aquesta, es mostren infatigables i resistents al desànim, davant l’obstacle que representa la multitud. En aquest miracle, la fe és la condició d’obertura a l’acció de Déu, qui, en Jesús, perdona els pecats i guareix el paralític.

2.3.3.    La multitud.

A l’evangeli de Marc, la conformen les persones senzilles i humils, que, en boca de Jesús, són “com ovelles sense pastor” (6,34). Les autoritats religioses no se’n cuiden del ramat d’Israel[14].

A l’inici de la perícope, en acudir a la casa de Cafarnaüm, la multitud representa la fe perquè el Regne de Déu pugui operar. A l’evangeli de Marc, aquest grup cerca Jesús, vol ser curat per ell i li fascina la seva autoritat. Després que han constatat el miracle, representa la resposta de lloança a Déu.

La funció retòrica dels personatges secundaris consisteix en el fet que qui reb l’evangeli s’identifiqui amb la gent senzilla i humil, que empatitzi amb els seus sentiments en veure la guarició o en ser guarit i que, com la multitud, senti l’admiració davant l’esdeveniment del Regne de Déu en Jesús i, que, respongui amb lloança a Déu[15].

3.    Les referències o al·lusions a l’Escriptura que podem trobar-hi.

En diverses frases i expressions de la perícope, existeixen referències a les  següents fragments de l’Antic Testament:

1.     “En veure la fe d’aquella gent” (5a).

Gn 22,12. Dins la narrativa patriarcal de l’intent de sacrifici d’Isaac, la concordança porta a un reconeixement per part de Déu de la fe d’Abraham i  a un acte salvador de Déu en impedir el sacrifici humà (Gn 22,12).

En el fragment, s’identifica Jesús amb el mateix Déu de la tradició patriarcal.  

2.     “Fill, et són perdonats els pecats” (5b). “T’ho mano: aixeca’t, pren la llitera i ves-te’n a casa” (11).  “Tots quedaren astorats i donaven glòria a Déu” (12b).

Is 53,11. En el càntic del capítol 53, Isaïes reflexiona sobre el valor redemptor del patiment d’Israel a l’exili amb una perspectiva universalista, en benefici de totes les nacions. Marc actualitza en la persona de Jesús la profecia que, originàriament, s’havia entès com referida a Israel. En l’evangeli de Marc, la identitat de Jesús es va revelant als deixebles i al lector o la comunitat que escolta. Jesús és qui porta el perdó i la justícia a tots per mitjà del sofriment i de la creu.

Jb 33,16-27. En el discurs d’Elihú al llibre de Job, aquest amic que consola al just afirma que la malaltia és una pedagogia divina (16,17,19), però promet que un àngel mitjancer pagarà un rescat (23-24), gràcies al qual, la persona afeblida pel sofriment guarirà físicament (25) en obrir-se a la misericòrdia de Déu (26) que li perdona els seus pecats (27). Marc actualitza la promesa del mitjancer que rescata en Jesús.

Les referències d’Isaïes i de Job, junt amb la dita del v. 10, perfilen qui és Jesús al relat. A continuació, hi ha unes altres que expliquen com actua, seguint una tradició exílica i postexílica en què els israelites reflexionaren sobre els pecats i el perdó.

Sl 30,8.11-14. El suplicant invoca Déu en nom d’un col·lectiu. Reconeix les seves culpes. Aquestes culpes venen del rigor de Déu (11a), però demana la misericòrdia vers als seus servents (13). Finalment, la restauració dona pas a celebrar i contemplar la glòria del Senyor.

Sl 32,1-5. El salmista explica la seva experiència de pecat i transformació, en què la confiança en Déu ha tingut un paper determinant.

Sl 103. L’orant atribueix el perdó de les culpes i la guarició de les malalties (3), a la misericòrdia de Déu (8). A diferència dels salms de lamentació anteriors, aquest se centra en la lloança i l’agraïment pel perdó rebut (22b).

Is 38,9-2.17. Un altra referència és l’acció de gràcies per la sanació física del rei Ezequies, en què el perdó dels pecats comporta la preservació de la mort, tot gràcies a la misericòrdia de Déu (17).

Aquestes referències reflecteixen una tradició exílica i postexílica sobre la fe, el perdó dels pecats atribuïble a la misericòrdia de Déu, la restauració que comporta i l’agraïment per aquest do. Aquesta tradició transcorre pel relat de Marc.

3.     “Això és una blasfèmia!” (7)

Salm 130. El salmista suplica a Déu el perdó de les seves culpes, igual que ha redimit les d’Israel. El perdó és una característica de Déu, com el seu hesed o amor constant: “són del Senyor l’amor fidel / i la redempció generosa” (7).

Is 43,25. En un context exílic i de restauració d’Israel, en boca de Déu, es reivindica el perdó com d’origen diví: “Doncs bé, soc jo, soc jo qui t’esborra les faltes. / Ho vull així: no em recordaré dels teus pecats”.

Dn 9,9. En el marc d’una pregària en nom del poble a l’exili, Daniel demana el perdó dels pecats sobre la base de la idea que la misericòrdia és una característica de Déu: “en canvi, tu, Senyor, Déu nostre, ets misericordiós i perdones les nostres rebel·lions”.

Mi 7,18. En el context d’una crisi nacional a Judà, Miquees invoca Déu, qui s’ha mostrat en seu hesed, o amor fidel a l’aliança, i perdona les culpes.

Aquestes referències mostren que el perdó dels pecats és un atribut exclusiu de Déu. Així, els mestres de la Llei s’indignen perquè Jesús assumeix aquesta condició. Està en perill la unicitat del Déu de la religió hebrea.

Lv 24,16. El codi del Levític condemnava al blasfem a morir apedregat.

Aquesta referència dona el context cultural de l’acusació dels mestres de la llei. Per a ells, Jesús ha fet una transgressió greu que mereix un càstig igualment greu.

4.     “A l’instant, Jesús, que coneixia que pensaven així, els digué:
—Per què penseu això en el vostre cor? (8).

Cr 19,17. David, en el discurs de comiat, atribueix Déu el coneixement de la interioritat de la persona: “Jo sé, Déu meu, que tu examines els cors i estimes la rectitud”.

Sl 139. El cantant remarca una paradoxa: tot i que, Déu és transcendent (l’orant el situa: “de lluny estant”); Déu és, alhora, pròxim i íntim al salmista fins al punt del fet que li diu, “descobreixes els meus propòsits” (2).

Pr 15,26. Al llibre de Proverbis, un paral·lelisme mostra Déu com algú qui coneix les intencions dolentes dels impius i que les detesta: “El Senyor detesta els càlculs perversos; les paraules bondadoses li plauen”.

Is 55,7. En un context de restauració d’Israel, el portaveu de Déu convida a la conversió a Déu, que perdona i que coneix les intencions de les persones.

Ez 38,10. Ezequiel profetitza la invasió d’Israel per part de Gog, les intencions del qual, Déu les coneix per anticipat.

Segons aquestes referències, el coneixement del cor de les persones és una característica divina. D’aquesta forma, Marc suggereix que Jesús és de naturalesa divina.

5.      “El Fill de l’home té el poder de perdonar els pecats aquí a la terra” (10).

Ez. En el llibre d’Ezequiel, hi ha més de vuitanta referències en les quals Déu s’adreça al profeta amb l’expressió de Fill de l’home.

Dn 7,13. El profeta diu que va “veure venir amb els núvols del cel algú semblant a un fill d’home”. En contrast amb les bèsties, aquesta figura representa la salvació d’Israel. Es tracta d’una figura messiànica.

S’ha discutit sobre si el “Fill de l’home” depèn d’aquestes fonts o, al Nou Testament, som davant el naixement d’una tradició[16]. Aquí, és l’únic cas que s’utilitza l’expressió unida a la de “poder per perdonar els pecats”. Aquesta autorevelació insinua un Jesús de condició divina, que salva, però amb un camí de patiment vers a la plenitud d’aquesta salvació en la creu[17].

Conclusió

Hem mostrat com, al relat de la curació del paralític de l’evangeli de Marc, existeix una trama articulada i complexa, així com una secció d’una trama més ampla que recorre tot l’evangeli. Aquesta anàlisi aporta al text el significat de la controvèrsia amb les autoritats.

Hem vist que hi ha un protagonista, un antagonista i uns personatges secundaris, la caracterització dels quals contribueixen amb profunditat a la narració. Aquesta convida a familiaritzar-se i simpatitzar pels valors del Regne de Déu.

Finalment, hem presentat les referències bíbliques, que donen més significat a aquesta part de l’evangeli. Presenten a Jesús com una persona d’origen diví que acompleix un projecte salvador que està en camí vers la seva plenitud.

Bibliografia

Balz. H., Schneider, V., Diccionario exegético del Nuevo Testament (Biblioteca de estudios bíblicos 91), Salamanca: Sígueme 2002.

Gnilka, J., El evangelio según san Marcos I (Biblioteca de estudios bíblicos 55) Salamanca: Sígueme 1993.

Palau, B., Esquema sobre recursos narratius, Seminari Coneixent l’evangeli des de Marc, Barcelona, ISCREB, curs 2024-2025.

Rhoads, D., Dewey, J., Michie, D., Marcos como relato. Introducción a la narrativa de un evangelio (Biblioteca de estudios bíblicos 104), Salamanca: Sígueme 2004.



[1] Rhoads, D., Dewey, J., Michie, D., Marcos ... 109.

[2] Rhoads, D., Dewey, J., Michie, D., Marcos ... 122.

[3] Rhoads, D., Dewey, J., Michie, D., Marcos ... 124-125.

[4] Cfr. Mc 10,45.

[5] Rhoads, D., Dewey, J., Michie, D., Marcos ... 126.

[6] Rhoads, D., Dewey, J., Michie, D., Marcos ... 120-121 y 127.

[7] Rhoads, D., Dewey, J., Michie, D., Marcos ... 149.

[8] Rhoads, D., Dewey, J., Michie, D., Marcos ... 146.

[9] Rhoads, D., Dewey, J., Michie, D., Marcos ... 189-192.

[10] Cfr. Mc 11,18; 12,12. Rhoads, D., Dewey, J., Michie, D., Marcos ... 1167-168.

[11] Rhoads, D., Dewey, J., Michie, D., Marcos ... 162.

[12] Rhoads, D., Dewey, J., Michie, D., Marcos ... 169.

[13] Rhoads, D., Dewey, J., Michie, D., Marcos ... 180.

[14] Rhoads, D., Dewey, J., Michie, D., Marcos ... 184-185.

[15] Rhoads, D., Dewey, J., Michie, D., Marcos ... 186.

[16] Balz, Schneider, Diccionario exegético del Nuevo Testament (2) 1843-1853.

[17] Cfr. Mc 10,45. Gnilka, J., El evangelio según san Marcos I 118.

domingo, 12 de enero de 2025

Literatura judía en la frontera del cristianismo.

Esta presentación aborda diversas expresiones de literatura hebrea que tuvieron lugar entre el s. III aC y el I dC: el Talmud, la Mishná y el midrash. Además, se pone y de manifiesto la importancia del estudio de la Torá y cómo esta praxis ha perfilado la identidad judía a lo largo de los siglos.

El testamento de Leví ("Testamento de los Doce Patriarcas").

  Esta presentación trata del Testamento de Leví, fragmento del Testamento de los Doce Patriarcas obra apócrifa de la literatura hebrea, con interpolaciones cristianas. Se aborda en ella la estructura, el género literario, el contenido, la teología, el marco cosmológico y escatológico, la ética y las posibles relaciones con el NT.

Septuaginta, Carta de Aristeas y comunidad de Qumram

Este presentación aborda tres ejemplos de la efervescencia religiosa y cultural de un período en el Oriente Próximo que fue cuna del judaísmo rabínico, por un lado, y a la Iglesia cristiana, por oto.

Flavio Josefo (37/38dC-?), testimonio histórico de Cristo.

 

Esta presentación aborda la biografía y el contexto histórico de Flavio Josefo, sus obras y su importancia histórica y testimonial.

martes, 30 de mayo de 2023

The charming Henry Tilney

The character of Henry Tilney is depicted as a charming gentleman. He is perceived in the scene when Catherine meets him in the pump room at Bath: “The master of the ceremonies introduced to her a very gentlemanlike young man as a partner; his name was Tilney.” After describing his physical appearance, the narrator informs us about him that “if not quite handsome, was very near it.” He shows “archness and pleasantry” as features that foreshadow darker aspects of this character later in the novel. He talks in a lively and fluent way, which makes his chatting “hardly understood by her.”

This charm suddenly disappears after his proposal, when he becomes awkward and self-conscious. In their visit to Mrs Allen, he “talked at random”. Later on, providing account for his father's behaviour, he “was almost as pitiable as in the first avowal of himself”, and he showed a physical reaction, “he blushed”.

Henry is portrayed as charming but he is not the most charming because he has to yield this title to the hidden character that appears in the end as a deus in machina to assume the role of Eleanor’s fiancé. This last character is described as “the most charming young man in the world”.  

The scholar Joseph Litvack argues for the “feminization” of Henry Tilney, as shown in the fact that he is only a student in Oxford, which implies his powerlessness, a position that is more proper of women in the literature of the 19th century.  His archness and sophisticated wit also add to this feminization. This anticipates more “manly” protagonists of Jane’s Austen novels, including the monosyllabic Darcy in “Pride of Perjudice”.

Henry Tilney is portrayed as charming by his archness, sophisticated wit, physical appearance, and lively talk. This feature disappears after the engagement. It also is a term of contrast, interior with Eleanor’s fiancé, and exterior with other Jane Austen protagonists.


lunes, 29 de mayo de 2023

Generational conflict in “Northanger Abbey”

 

The object of this post is to discuss the generational conflict in “Nothanger Abbey” based on Patricia Meyer Spacks analysis in “Muted Discord: Generational Conflict in Jane Austen” from the book “Jane Austen in a Social Context” (1981).

The final clause settles the novel on this topic of intergenerational relationships: “I leave it to be settled, by whomsoever it may concern, whether the tendency of this work be altogether to recommend parental tyranny, or reward filial disobedience.” This ending serves as a rhetorical inclusion, providing a hermeneutic lens to the whole work.

Catherine, the protagonist, lives in a world of imagination shaped by the Gothic novels that she avid and excessively reads. In contrast, she understands the real world through the interaction with various characters, including General Tilney, the Allens and her own parents.

During her trip to Bath, the Allens assume a parental role. However, the absence of Mr Allen and the self-interest of Mrs Allen show their inadequacy for this role. For one thing, Mrs Allen is only interested in clothes and patterns of muslin. In addition to that, Catherine reproaches Mrs Allen that she did not warn her about the danger of going with the boorish John Thorpe on an excursion.

General Tilney adopts an ingratiating and tyrannical position. Initially, she blames him for the notional death of his wife. Further in the novel, he develops his life in a dream and is not able to distinguish between the grandeur or squalor that John credits the Morlands with. Finally, the young couple is going to be married under the condition of parental consent that he must bestow on them.

When Catherine is expelled by the high-handed General from the Abbey, she is foisted back on her family. Nonetheless, she finds a welcoming household at Fullerton. However, Ms Morland puts Catherine under scrutiny by questioning her about what she did wrong during her stay with the Tilneys.

Young and naïve Catherine needs the guidance of her elders, such as General Tilney, the Morlands, and the Allens, in order to understand the world that surrounds her.